Omgaan met dementie en/of andere vormen van NAH volgens de B.O.M. (extramuraal)
Praktische benaderingen voor het werken met mensen met een hersenbeschadiging

Omgaan met dementie en/of andere vormen van NAH volgens de B.O.M. (extramuraal)
Praktische benaderingen voor het werken met mensen met een hersenbeschadiging
Duur:
• De opleiding beslaat vier volledige dagen.
• Eén volledige dag duurt van 09:30 uur tot 16:30 uur.
Incompany training:
Deze training wordt in company verzorgd en kan volledig worden afgestemd op de specifieke behoeften van uw organisatie.
Teamtraining:
Het trainen van een zorgteam om het plan van aanpak van de deelnemer te implementeren en te borgen is mogelijk.
Prijs:
• €9500,- (vrijgesteld van BTW) voor 12 deelnemers.
Aantal deelnemers:
Deze cursus verzorgen wij voor groepen van maximaal 14 deelnemers.
Toetsing en certificering:
• De opleiding wordt afgesloten met een toets.
• U ontvangt een bewijs van deelname.
Studiebelasting:
De studiedagen bestaan uit 3 lesuren per dagdeel. Voor elke studiedag moet rekening gehouden worden met 7 uren voorbereiding, uitvoering en verwerkingstaken.
Voor wie:
Bijvoorbeeld individuele (woon)begeleiders, wijkverpleegkundigen, casemanagers en verzorgenden, met minstens 2 jaar ervaring in de psychogeriatrische zorg, inclusief ruime ervaring in de omgang met mensen met dementie.
Accreditatie:
Accreditatie voor de opleiding kan worden aangevraagd, onder andere bij het Kwaliteitsregister V&V (Verpleegkundigen en Verzorgenden).
Je krijgt meerdere opdrachten mee voor in de praktijk hierdoor leer je er op de juiste manier mee te werken.
Nogmaals ik raad iedereen de opleiding aan !!!
Mariël Oldenhave
Deze training biedt essentiële kennis en vaardigheden voor het ondersteunen van thuiswonende ouderen met dementie en hun mantelzorgers. Het richt zich op de introductie en toepassing van de BOM-methode, speciaal ontwikkeld voor huiselijke omgevingen. Met een groeiende vraag naar omgevingszorg, leren deelnemers hoe ze observaties kunnen gebruiken om advies te geven aan collega’s en mantelzorgers.
Toegepaste hersenkunde:
• Leer over de werking van gezonde en beschadigde hersenen door veroudering, dementie, CVA en verstandelijke/psychiatrische beperkingen.
• Begrijp de gelijkenis in gedrag bij mensen met beschadigde hersenen en de relevantie van de Brein-Omgeving Methode™ (BOM).
• Ontdek waarom mensen met een hersenbeschadiging moeite hebben met het creëren van een gunstige omgeving.
U maakt uitgebreid kennis met de BOM:
• Leer over de samenhang tussen de fysieke omgeving, dagelijkse activiteiten, tijdsbesteding, omgang en probleemgedrag van cliënten.
Observeren en Brein Omgeving Plan maken:
• Oefen met observeren van gunstige en ongunstige omgevingsfactoren.
• Maak observatieverslagen over verschillende aspecten van het dagelijks leven van de cliënt.
• Werk samen met de docent om verbeteringen aan te brengen en een Brein-Omgeving Plan op te stellen.
• Pas verbeteringen toe in overleg met de zorgomgeving van de cliënt en houd toezicht op het verbeterproces.
Eén (digitale) intervisiesessie/ vragenuurtje is gepland voor kennisontwikkeling binnen een kleine groep van maximaal 6 personen. Intervisiemomenten in de zorg zijn van cruciaal belang omdat ze kennisdeling, reflectie, ondersteuning en professionele ontwikkeling bevorderen voor zorgprofessionals, wat uiteindelijk de kwaliteit van zorg verbetert. Tijdens de eerste lesdag zullen de specifieke tijdstippen voor de intervisiemomenten worden vastgesteld.
In de cursus gaan we een dagdeel werken met een trainingsacteur. We oefenen samen met situaties die in de praktijk kunnen voorkomen. We stellen duidelijke doelen en jij krijgt de kans om te oefenen. Na elke oefening bespreken we wat goed ging en waar je nog kunt verbeteren. We laten je niet alleen; we blijven ondersteuning bieden. Zo kun je beter leren communiceren en begrip tonen voor mensen met dementie.
• Elke cursist krijgt persoonlijke begeleiding en toetsing van een docent.
• Bespreek ervaringen en ontvang praktische handvatten tijdens de les.
• Presenteer de resultaten van toepassingen tijdens de afsluiting van de opleiding.
• Beantwoord de vraag in hoeverre je in staat was een gunstige omgeving te creëren voor je cliënt, waarbij medecursisten ook meedoen aan de beoordeling.
• U beschikt nu over voldoende basiskennis van de Brein-Omgeving Methodiek om gedragsveranderingen bij uw cliënten aan te pakken.
• U bent in staat om een Brein-Omgeving Plan te ontwikkelen en toe te passen.
• Met observatie en onderzoek kunt u gunstige en ongunstige factoren identificeren en omzetten.
• U heeft geoefend met het betrekken van de zorgomgeving van uw cliënt bij verbeteringen.
• U kunt flexibel inspelen op veranderende behoeften door monitoring en evaluatie volgens uw borgingsplan.
• U heeft inzicht gekregen in uw talent binnen de BOM en of u zich verder wilt ontwikkelen in deze methodiek.
Toegepaste Hersenkunde
Inrichten voor mensen met dementie en NAH
De invloed van werk-leefprocessen en bejegening op de hersenen van mensen met dementie
De invloed van bioritme en dagbesteding op de hersenen van mensen met dementie
Communicatietraining
BOM-adviesverslag
Praktijkgericht oefenen met het opstellen van een BOM-adviesverslag voor een cliënt in je eigen werksituatie, gevolgd door een groepsdiscussie over het behaalde resultaat. Hierbij dienen de volgende aspecten te worden verwerkt:
Toetsmoment:
Aanpak:
t ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.